לוגו רקע לבן

חלום או סיוט? הפרעות השינה

שינה טובה היא אחד הדברים החשובים ביותר לבריאות הגוף והנפש. למרבה הצער, הפרעות שינה הן מצב נפוץ מאוד שפוגע במיליוני אנשים. חוסר שינה איכותי וממושך יכול לגרום לעייפות כרונית, קשיי ריכוז, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, התקפי חרדה ודיכאון, ובעיות בריאותיות חמורות כמו עלייה בסיכון לסרטן, מחלות לב וסוכרת.

מחקרים רבים מצביעים על הקשר המובהק בין הפרעות שינה לבין תחלואה כרונית גבוהה יותר. במחקר שפורסם בכתב העת Sleep Medicine Clinics ב-2020 נמצא קשר ברור בין הפרעות שינה לבין מחלות לב, סוכרת, דיכאון וסרטן. מחקר גדול נוסף מ-2017 הראה כי חוסר שינה כרוני מעלה את הסיכון לתמותה ב-13%.

מהן הסיבות להפרעות שינה? בגישה המערבית רואים לרוב גורמים כמו לחץ נפשי, חרדות, דיכאון, השמנת יתר, צריכת סמים ותרופות, גיל מבוגר ומחלות כרוניות. תרופות הרגעה, תרופות לטיפול בחרדות/דיכאון, מלטונין ועוד נרשמות כפתרון קצר טווח.

לעומת זאת, הגישה הסינית המסורתית מייחסת הפרעות שינה לחוסר איזון אנרגטי בגוף – צ'י שאינו זורם כראוי בגלל סטרס, אורח חיים לא בריא, דפוסי חשיבה שליליים ופגיעה בזרימת הדם והאנרגיה. בגישה זו יבחנו את הגורמים העמוקים לחוסר האיזון על מנת לטפל בשורש הבעיה.

תופעות של הפרעות שינה חמורות כמו אפנאה (דום נשימתי), נדודי שינה, נחירות קשות, הזעות לילה, סיוטים, התעוררויות חוזרות ונשנות ואי יכולת להירדם יכולות לערער את השגרה, לפגוע במצב הרוח ובתפקוד ולשבש את החיים. מחקר אמריקני קבע כי כ-10% מהאוכלוסייה שם סובלים מהפרעות שינה קשות ויש צורך בטיפול יעיל יותר.

הרפואה המערבית תציע טיפולים תרופתיים וטכניקות התנהגותיות במרפאות שינה, ואילו הרפואה הסינית תמליץ על עיסויים, דיקור, תרגילים מדיטטיביים, צמחי מרפא ושינוי בדפוסי התזונה והחיים. למשל, מחקר מהונג קונג מצא כי טכניקות מהרפואה הסינית כמו דיקור סיני, צ'י-קונג ומדיטציה תרמו לשיפור משמעותי באיכות השינה.

מומלץ להקפיד על הרגלי שינה טובים כמו לו"ז קבוע, חדר ממוזג ושקט וארוחת ערב קלה ובריאה. מהרפואה הסינית ממליצים גם על תרגילי גוף-נפש ולהימנע מפעילות אינטנסיבית בערב, משקאות ממריצים, אלכוהול ומסכים דיגיטליים לפני השינה.

חשוב לפנות לייעוץ רפואי אם סובלים מהפרעות שינה חמורות ולשקול שילוב טיפולים מגישות שונות. מחקר מישראל מ-2021 הראה שהפרעות שינה קשורות לתת-ביצועים קוגניטיביים ופגיעה בתפקוד במבוגרים. יש להתייחס בכובד ראש להפרעות שינה ולטפל בהן כדי למנוע סיבוכים בריאותיים חמורים יותר.

שינה נכונה היא הבסיס לבריאות, איכות חיים טובה ותפקוד מיטבי. חשוב לתת לה קדימות ולעשות כל שניתן על מנת לשפר את השינה – לטובת הגוף, הנפש והרווחה הכללית שלנו

מאמר זה נכתב ע"י שי טוביה. אין לצלם, להעתיק או לשכפל ללא אישור.

כל הזכויות שמורות

Facebook
WhatsApp

תפריט נגישות