לוגו רקע לבן

חמשת היסודות ברפואה הסינית

יחד עם תאורית היין והיאנג , תיאורית חמשת האלמנטים שאפשר לקורא לה גם חמשת היסודות/ חמשת התנועות/ חמשת הפאזות' מהווה את הבסיס לרפואה סינית.

בתפיסה הסינית, היקום מחולק לחמש תנועות – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים.

חמשת האלמנטים מייצגים תנועות ותהליכים שונים בטבע, כמו גם תכונות ומאפיינים של האדם והסביבה.

לדוגמא, ניקח את התנועה של אלמנט העץ. התנועה של העץ מייצגת את התנועה של ההתרחבות כלפי מעלה ולכל הכיוונים, המתכת מייצגת את התנועה של כיווץ כלפי פנים, מים מסמלים את התנועה מטה, אש מייצגת את התנועה מעלה והאדמה מייצגת את התנועה הניטרלית, העדינה, הממורכזת.

למעשה, אם נחשוב על כל אחד מהתנועות נבין את המשמעות. העץ ברפואה הסינית מיוצג לרוב כעץ הבמבוק, חזק, גמיש עם יכולת התפרצות אדירה, לעומת המים, עדינים, עקשנים,זורמים, חזקים מאד ולא מתייאשים. כמו מים החוצבים בסלע.

תיאור האלמנטים

  • אלמנט העץ מייצג את האביב, הפריחה, ההתחדשות, כוחו של הנבט לפרוץ אל העולם, חזון, מטרה. אלמנט העץ שייך לאיברים הכבד וכיס המרה.
  • אלמנט האש מייצג את הקיץ, שיא ההתפתחות, החום, הנוף נהיה כבר אפור, צמחי הבר מתייבשים ואנחנו מזיעים. אלמנט האש שייך לאיברים הלב והמעי דק
  • אלמנט המתכת מייצג את הסתיו, היובש, ההתכנסות פנימה, הזמן להכין את הכל לחורף הקר, לאגור אוכל ולהיפטר ממה שלא מטיב איתנו, בצד המנטלי, החומרי והפיזי. אלמנט המתכת שייך לאיברים המעי הגס והריאות
  • אלמנט המים מייצג שיא החורף, תנועה מטה, המוות, השיטפונות והקור, הזמן לחשבון נפש, אגירת כוחות, זמן לאוכל חם שיקל על מערכת העיכול. אלמנט המים שייך לאיברים הכליות ושלפוחית השתן
  • אלמנט האדמה לא מייצג שום עונה מכיוון שהוא האמצע, הוא הסנטר של כל התהליכים, הוא שייך יותר לשלושת השבועות מכל סוף עונה, זמן האלרגיות. הוא זה שמחבר את כל העונות וגורם להם לעבור בצורה הרמונית ולא קיצונית. אלמנט האדמה משויך לאיברים הטחול והקיבה

יחסי הגומלין בין האלמנטים

חמשת האלמנטים קשורים זה לזה ביחסי גומלין של יצירה, בקרה/שליטה, העלבה והרס.

  • יחסי היצירה – כל אלמנט יוצר את האלמנט הבא אחריו. לדוגמא, המים יוצרים את העץ, העץ יוצר את האש, האש יוצרת את האדמה, האדמה יוצרת את המתכת והמתכת יוצרת את המים. ניתן גם לומר שהמים הוא הבן של המתכת, המתכת היא הבן של האדמה, האדמה היא הבן של האש והאש הוא הבן של העץ.
  • יחסי הבקרה/שליטה – כאן כל אלמנט שולט באלמנט הבא אחריו ונשלט על ידי אלמנט אחר. לדוגמא, העץ שולט על האדמה, האדמה שולטת על המים, המים שולטים על האש, האש שולט על המתכת והמתכת שולטת על העץ.
  • שני המעגלים מעלה הינם מעגלים פיזיולוגים, בריאים, מאזנים וחשובים מאד. שני המעגלים מטה הינם פתולוגים ועלולים להביא למצב של חוסר איזון וחולי.
  • יחסי שליטת יתר – בדיוק אותו סדר של מעגל השליטה אך במקרה הזה יוצג מופע קליני של חוסר איזון באלמנט, זאת אומרת שהבקרה של אלמנט אחד במשנהו לא מאוזנת. לדוגמא, אם במקרה המאוזן המים ששולטים על האש יהווה איזון להתלקחות האש, יורידו עודפים שעלו, אז בבקרת/ שליטת היתר המים לגמרי יכבו את האש. במצב ההרמוני טיפוסי האש ייהנו מאד מחברה, מאנשים, ממגע, מדיבורים, יצחקו הרבה, ישירו והיו קרקס הערב, במצב הלא מאוזן המים יבקרו את האש ויכבו אותו, ממצב של צחוק ושמחת חיים, יכול להיות מצב של כיבוי נפשי, חרדות חברתיות, עצב, ללא ניצוץ בעיניים וחסרי מימוש והגשמה.
  • מעגל העלבה – במקרה הזה הסדר הפוך ממעגל השליטה. זאת אומרת אם בקודם המים שלטו וכיבו את האש, כאן האש שאבה את כל מקורות המים ונראה מצב של יובש, חוסר בהתמדה, כוח רצון חלש מאד, זיכרון פגוע, חוסר יכולת הסתגלות ודכאון עמוק.

חמשת האלמנטים קשורים לא רק לרמה הרוחניות של האדם אלא גם לגופו.        לכל אלמנט יש קשר לאברים, למרידיאניים, לחומרים ותכונות מסוימות.

  • העץ קשור לכבד ולכיס מרה , לערוץ/מרידיאן הכבד והכיס מרה, לצבע הירוק, לטעם החמוץ, לחוש הראייה, לציפורניים, ובהיבט המנטלי אחראי על היצירה. מועד לבעיות רגשיות, כאב ועיכול
  • האש קשור ללב, למעטפת הלב, למעי הדק, למחמם המשולש (נרחיב בהמשך) ולכל המרידיאנים שלהם, מתבטא בחזות, בניצוץ בעיניים, מאפיין את שיא הצמיחה, מועד לבעיות נפשיות, לב, ושינה.
  • האדמה קשור לטחול ולקיבה, למרידיאניים שלהם, לצבע הצהוב, לשרירי הגוף, לטעם המתוק, לרגש הדאגה. מועד להפרעות של בעיות עיכול ועייפות.
  • המתכת קשור למעי הגס והריאות, למרידיאניים שלהם, לצבע הלבן, לטעם החריף, לחוש הריח והנשימה, לשיער הגוף. מועד לבעיות עור ונשימה.
  • המים קקשור לכליות לשלפוחיות השתן, למרידיאניים שלהם, לצבע שחור/ כחול עמוק, לטעם המלוח, לחוש השמיעה, לעצמות, שיניים ושיער הראש, בהיבט המנטלי אחראי על הזיכון. מועד לבעיות בעצמות, גב, בירכיים ונוזלים.

האיזון בין חמשת האלמנטים בגוף חשוב לאיזון הגוף. חוסר איזון באלמנט אחד יכול להוביל למחלות או לבעיות בריאותיות.

השימוש בחמשת האלמנטים בדיאגנוזה של הרפואה הסינית

ברפואה הסינית תיאורית חמשת האלמנטים משמשת ככלי לדיאגנוזה.                עיקר השימושים הם, הריח, הצבע, הטעם, הקול, המראה ורגשותיו המוחצנים.

  • צבע – ניתן להבחין בפנים בגוונים שונים של צבעים שיכולים להעיד על חוסר איזון מסוים של אלמנט, לדוגמא, חוסר איזון בעץ יכול להוביל לצבע ירוק עדין מאד בפניו של המטופל, צבע פנים אדום יכול להעיד על חוסר איזון באש, צהבהב יעיד יותר על חולשה או חוסר איזון באדמה, במצב של חוסר במתכת נוכל להבחין בצבע הלבן בוהק, הצבע האפרפר יכול להעיד על חוסר איזון באלמנט המים.
  • קול – ניתן להשתמש בקול או בטון של הדיבור ככלי שיכול לסייע באבחנה לדוגמא, דיבור צועק או אגריסיבי יתאים יותר לחוסר איזון בעץ, צחוק מוגזם או ללא סיבה יתאים לחוסר איזון באש, קול מתארך ללא נקודות שדומה יותר לקול של שירה יתאים יותר לחוסר איזון באדמה, קול בכי, מתמסכן יתאים יותר לחוסר איזון במתכת וקול צרוד יכול להעיד על חוסר איזון במים.
  • ריח – ריח מעופש, כמו של חדר שלא נפתח כמה חודשים יכול להעיד על חוסר איזון בעץ, אם המטופל מגיע ויש מיד ריח של משהו שרוף, יכול להתאים למצב של חוסר הרמוניה באש, ריח טבעי מתקתק יתאים יותר לטיפוסי האדמה, ריח רקוב יכול להעיד גם על חוסר איזון במים וגם במתכת. הריח ידמה מים מעופשים.
  • רגשות – קשר זה מאד עוזר בדיאגנוזה של המטופל, כאשר נשמע אדם שמתלונן על התפרצויות זעם נוכל מייד לשייך לעץ, אלמנט האש מתאפיין בשמחה ללא גבולות, חוסר איזון בשמחה הזו יכול להעיד על חוסר איזון באש, כאשר נשמע על דאגה לסביבה בעיקר והמון הרהורים דאגניים נדע לשייך את זה לאדמה. רגשות של אבל וצער יותר משויכים לאלמנט המתכת ואכן אלו משפיעים על הריאות, ופחד הוא הרגש המשויך לאלמנט המים, זהו פחד עמוק, פחד קיומי ממש כמו בהתקף חרדה.

 חשוב לציין כי חמשת האלמנטים היא תאוריה פילוסופית עתיקה שיכולה לסייע רבות באבחנה הסינית, כמו כן תאוריה זו מסבירה לנו בעוד דרך את מערכות היחסים המתקיימות בגוף על פי הטבע.

  •  המידע הניתן פה הוא מידע על קצה המזלג בנושא תאורית האלמנטים, התאורה רחבה ועמוקה הרבה יותר מהנאמר ויש צורך בשנים על מנת להבין אותה על בוריה

קישור לפודקאסט 5 האלמנטים

*מאמר זה נכתב ע"י שי טוביה. אין להעתיק לשכפל או להשתמש ללא אישור. כל הזכויות שמורות

Facebook
WhatsApp

תפריט נגישות